آشنایی با آنتالیا

 

در سالهای اخیر رشد و توسعه شگرف و چشمگیر اقتصاد کشور ترکیه موجب شده است که گردشگران خارجی نه تنها برای اقامت توریستی بلکه نسبت به اقامت دائم از طریق خرید ملک و خانه در آنتالیا اقدام نمایند. بسیاری از اتباع خارجی از طریق خرید آپاراتمان و خانه در آنتالیا یا اجاره ی ملک در این شهرها موفق به اخذ اقامت در ترکیه شده اند و اکنون در ترکیه زندگی می کنند. ترکیه سالهاست که به یکی از مقاصد تجاری و گردشگری مورد علاقه ی ایرانیان نیز تبدیل شده است و همه ساله تعداد بسیار زیادی از مردم کشورمان جهت گردش و گذران تعطیلات خود و یا برای کار و سرمایه گذاری به شهرهای بی نظیر و زیبای ترکیه سفر می کنند.



تاریخچه آنتالیا

معنی کلمه آنتالیا خانه آتالوس است و همچنین این شهر توسط آتالوس دوم بنا شده است و باستان شناسان طول عمر این شهر را ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برآورد کرده اند و در ۱۳۳ سال پیش از میلاد شهر آنتالیا جزوی از امپراطوری پر رونق روم بوده و در برخی منابع هم آمده که در سال ۱۳۳ پیش از میلاد دزدان دریایی به آنتالیا حمله کرده اند و بر آن مسلط شده و آنجا را فتح کرده اند و البته نا گقته نماند که در دوران بیزانس شهر آنتالیا از محبوب ترین شهرهای جهان محسوب بشمار می رفت ، شهر آنتالیا بین سال های ۱۳۲۱ تا ۱۴۲۳ میلادی به عنوان پایتخت سلسله سلجوقی بوده و در همه سفرنامه های کهن که از گذشتگان دور به یادگار مانده مانند سفرنامه ابن بطوطه از آنتالیا به عنوان شهری سرسبز و پر رونق یاد شده است و امروزه نیز در بین گردشگران مورد استقبال قرار گرفته است و همچنین به دلیل وجود خاک حاصلخیز کشاورزی ریشه دیرینی در این ناحیه داشته است ، به طوری که در دوران امپراطوری روم انواع میوه های آنتالیا به مصر صادر می شد و در قرن 20 ترکان زیادی از قفقاز و بالکان به آنتالیا مهاجرت کردند که همین دلیلی برای افزایش جمعیت این شهر شد .

بهترین زمان سفر به آنتالیا

آب و هوای آنتالیا، گرم و معتدل است و متوسط دمای سالانه آن حدود 18.5 درجه سانتی گراد می باشد. هوای آنتالیا در فصل های بهار و پاییز بسیار مطبوع و در فصل تابستان نیز بسیار گرم و خشک می باشد. بهترین زمان سفر به آنتالیا در ایران از اول فصل بهار تا آخر تابستان می باشد و تور آنتالیا در این زمان طرفداران بیشتری دارد (خصوصا در تعطیلات تابستان). البته این شهر در خارج از فصل های اوج مسافر مثلا در ماه های می، سپتامبر و اکتبر هم زیباست و هوا هم هنوز گرم است. به همین خاطر می توانید تعطیلات شگفت انگیزی را بدون شلوغی تجربه کنید و از هوای خوب و دریای فوق العاده زیبا آن، لذت ببرید.

جاذبه های گردشگری آنتالیا

شهر سیده

اولین جاذبه ای که می خواهیم از بین جاذبه های گردشگری آنتالیا به شما معرفی کنیم، شهر سیده است. این شهر که در کنار ساحل مدیترانه قرار گرفته است خود میزبان بسیاری از جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیار است. یکی از معروف ترین جاذبه هایی که در این شهر قرار گرفته است، تالار آتنا است. شهر سیده در واقع یک منطقه ی بندری به حساب می آید که سابقه ای باستانی و تاریخی دارد. سیده به معنای درخت انار است. در این شهر سواحل ماسه ای فراوان، آثار تاریخی و باستانی، امکانات گردشگری مختلف و مغازه ها و فروشگاه های مختلفی قرار دارد که بازدید از این شهر را بدون شک برای شما جذاب تر می کند. از جمله جاذبه های دیدنی و جالبی که در این شهر وجود دارد می توانیم از: تئاتر سیده، ساحل شرقی، موزه ی سیده، شهر سلوکیا، مجموعه ی استیت آگورا، شهر سلگ، آبشار ماناوگات، غارهای دودنسیک، پارک کوپرولو کانیون و تالار آپولو اشاره نماییم.

دهکده قدیمی (Kaleici)

دهکده‌ی هزارتو Kaleici، برای قدم‌زنی و گشت‌وگذار در خیابان‌ها ساخته شده بود. خیابان‌های سنگ‌فرش و کاخ‌های عثمانی این دهکده که باسازی شده و اکنون دارای سقف‌هایی با رنگ سفید و قرمز هستند، مکانی فوق‌العاده است که خیابان‌هایش مملو از انواع و اقسام هتل، رستوران، فروشگاه‌های تهیه‌ی سوغاتی، بوتیک و گالری‌های هنری است. اگرچه این دهکده، عمدتا مکانی برای دوری از دنیای پزرق‌وبرق و شلوغ انسان‌ها به شمار می‌رود، اما برای کسانی که مایل باشند، چندین جاذبه‌ی گردشگری دیدنی نیز وجود دارد. «میدان اصلی» که دارای یک دروازه‌ی ورودی و یک برج ساعت سنگی است، «مسجد محمد پاشا» که یک بنای تاریخی زیبا مربوط به قرن هجدهم میلادی است و در نهایت «مناره‌ی کوتاه» که مکانی درخور توجه است تنها برخی از جاذبه‌های گردشگری دهکده‌ی قدیمی هستند. «مناره‌ی کوتاه» در قرن نوزدهم به آتش کشیده شد و اکنون تنها مخروبه‌ی آن باقی مانده است. این مکان در ابتدا یک معبد رومی بود که بعدها به یک کلیسای بیزانسی تبدیل شد و اکنون نیز یک مسجد است.

پارک کارالی اوغلو

در آنتالیا پارکهای بسیار زیاد و زیبایی وجود دارد که یکی از بزرگ‌ ترین و بهترین های آن ها پارک کارالی اوغلو است و درجنوب منطقه کالجی قرار گرفته است که مکان خوبی برای استراحت در ظهرهای تابستانی است و از آنجایی که این پارک مشرف به ساختمان شهرداری ، تئاترشهر ، برج قدیمی هیدریلیک کولسیتی و صخره‌های بزرگ درون آب‌های زیبای خلیج آنتالیا است ، می توانید تمامی این جاذبه ها را در یک جا و به صورت همزمان ببنید و علاوه بر این می توانید از تماشای مجسمه‌ های زیبایی که در این پارک ساخته شده لذت ببرید و شایان ذکر است که معروف ‌ترین این مجسمه ها ، مجسمه‌ی کارگر و پسرش است.

بندر قدیمی

بندر قدیمی آنتالیا که در کنار صخره‌های این شهر آرمیده، مکانی دیدنی پر از بوتیک، کافه‌های زیبا، بازار و کشتی‌های تفریحی کوچک است که به‌سمت آب‌های درخشان دریای مدیترانه روان هستند. با وجود آرامشی که در کشتی‌های تفریحی این ناحیه وجود دارد، باور این موضوع سخت است که اینجا زمانی مرکز تجاری و اقتصادی آنتالیا بوده است. اما از قرن دوم تا اواسط قرن بیستم میلادی، بندر قدیمی، بندر اصلی آنتالیا به شمار می‌رفت که موجب رونق شهر و مناطق اطراف آن می‌شده است. این روزها می‌توانید به این مکان آمده و به خرید و گشت‌وگذار بپردازید و پس از آن، قهوه‌ای برای خود تهیه کنید و به تماشای غروب آفتاب بنشینید. اگر مایل باشید می‌توانید به کشتی‌های تفریحی بندر قدیمی رفته یا در سواحل لب دریا به استراحت بپردازید.



پارک ملی آنتالیا

در 92 كيلومتري شهر آنتاليا قرار دارد. اين پارك شامل دره اي با انواع گونه هاي جانوري و گياهي زيبا است. در كنار اين پارك تنگه اي 14 كيلومتري وجود دارد كه به موازات رودخانه كوپرو امتداد مي يابد. عمق اين تنگه در بعضي از مناطق به 400 متر هم مي رسد. رستورانهاي موجود در كنار اين تنگه با پخت و سرو غذاهاي دريايي جلوه ديگري را به اين منطقه بخشيده است. پل الوك كه ساخت آن به دوران روميان برگشته و بر روي تنگه قرار دارد.

به همراه پل(بوروم) كه بر روي رود كجا دره ( Kocadere  ) بنا شده از شاهكارهاي معماري عهد باستان به شمار مي آيند.از پارك ملي اين امكان را خواهيد داشت تا به 2 منطقه ديگر نيز برويد. يكي از اين مناطق شهر باستاني سلگه و كوههاي ددگل dedegōl)) است كه قله  ددگل را با 2992 متر ارتفاع بعنوان بلندترين قله اين كوهستان در خود جاي داده است. یکی دیگر از مواردی که در سفر به آنتالیا بهتر است از پیش درمورد آن اطلاعاتی داشته باشید شناخت چند رستوران خوب در آنتالیاست.

ديوارهاي شهر با برج هاي چسبيده به آن ، آب انبارها ، معبد زئوس ، بازار ، استاديوم ، تئاترهاي كاشي كاري شده با كاشي هاي برجسته و گورستان از جمله بقايايي ديدني موجود در اين منطقه مي باشد. اين شهر تجاري در ارتفاع 950 متري جاي گرفته است.مورخان همواره اعتقاد داشته اند كه در گذشته سلگه مستقيماً با آنتاليا معاملات تجاري داشته و همين معاملات تجاري موجبات رشد اقتصادي اين شهر را فراهم آورده است. شهر سلگه بوسيله ليدينها (Lydian) اداره مي شده است.

موزه آنتالیا

اگر به تاریخ ترکیه علاقه‌مند هستید، «موزه آنتالیا» را از دست ندهید. تمامی آثار تاریخی کشف شده در سواحل ترکیه، در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند. علاوه بر این، کلکسیون این موزه در یک نمایشگر نمایش داده می‌شود که فهم تاریخ غنی و پیچیده‌ی ترکیه را بسیار ساده‌تر می‌کند. بخش باستان‌شناسی این موزه، آثاری از دوران برنز تا دوران بیزانس دارد که عمدتا بر مخروبه‌های نواحی اطراف آن تأکید دارد. اگر زمان زیادی ندارید، مستقیما به بخش گالری‌های هنری موزه بروید که آثاری از دوران آسپندوس و شهر تاریخی پرگا در آن خودنمایی می‌کنند.

مسجد یولی مناره

یکی از جالب توجه‌ترین آثار تاریخی آنتالیا، مسجد یولی مناره است که توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد بین سال‌های ۱۲۱۹ الی ۱۲۳۶ میلادی ساخته شد. این مسجد نمونه‌ی بارزی از معماری دوران سلجوقی است. مناره‌ی این مسجد به‌شکل استوانه است که دارای یک گنبد چندضلعی در قسمت بالایی‌اش است. مسجدی که در قرن چهاردهم میلادی در کنار این مناره ساخته شده، هنوز هم مورد استفاده است. این مناره دقیقا در نزدیکی دروازه‌ی ورودی قدیمی شهر است. در قسمت پشت مناره‌ی یولی، یک برج ساعت که مربوط به دوران عثمانیان است، به‌همراه چندین مقبره در اطراف آن وجود دارد.

دروازه هادریان

دروازه‌ی هادریان یکی از شگفت‌انگیزترین ورودی‌های دهکده قدیمی Kaleci است. بخش‌های زیادی از دیوارهای مربوط به یونان و روم باستان در این دهکده سالم باقی مانده‌اند که «دروازه‌ی هاردیان» نیز یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها است. این دروازه که در سال ۱۳۰ پس از میلاد به افتخار ورود امپراطور روم باستان یعنی هادریانوس به این شهر ساخته شد، دارای یک در ورودی از جنس سنگ مرمر با سه طاق قوسی‌شکل است که توسط برج‌هایی در کناره‌هایش مستحکم شده و با مجسمه‌ها و حکاکی‌های زیبا آذین‌بندی شده است. اگر از زیر طاق‌های این دروازه عبور کنید، می‌توانید از نگاه کردن به حکاکی‌های روی سقف آن که به‌خوبی طی زمان سالم مانده‌اند، لذت ببرید.

ترمسوس

شاید آسپندوس شهرت بیشتری در میان گردشگران داشته باشد اما محیط و فضای ترمسوس بسیار جذاب‌تر است. نه یونانی‌ها و نه رومی‌ها نتوانستند مانند «پیسیدیان‌ها» با حفظ استقلال خود در ارتفاعات ترمسوس، جنگ را مهار کنند. بقایای تقریبا سالم این شهر باستانی به‌طور پراکنده در دامنه‌ی کوه‌های سنگلاخی قرار گرفته که نمایی خیره‌کننده از نواحی اطراف دارد. اگر می‌خواهید به‌طور کامل از این مکان بازدید کنید، کفش‌های مستحکم پوشیده و آب فراوانی به‌همراه خود بردارید. خیابان ردیف ستون‌ها و آگورا (محل تجمع در یونان باستان) بسیار دیدنی هستند اما آمفی تئاتر شهر را از دست ندهید که چشم‌انداز و منظره‌ای فوق‌العاده از قله‌ی رشته کوه‌های توروس دارد.

 

Comments

Popular posts from this blog

جاذبه های گردشگری آنتالیا

اجاره خانه در آنتالیا

آب و هوای آنتالیا