جاذبه های گردشگری آنتالیا

 

آنتالیا در منطقه مدیترانه و درغرب ترکیه قرار دارد و مرکز استان آن نیز هم نام خود، آنتالیاست. قدمت این شهر به 300 سال قبل از میلاد مسیح می رسد که تمدن و آثار زیادی را در خود جای داده است. زبان مردم این شهر ترکی استانبولی بوده و مسیحیت  نیز در قرن دوم میلادی در این شهر فراگیر شد. واحد پول رایج آن لیر ترکیه بوده ولی گردشگران میتوانند از دلار نیز استفاده کنند. آنتالیا اکنون محبوبترین و پر جاذبه ترین شهر در کشور ترکیه است که مرکز تفریحی مهمی نیز محسوب می شود. آنتالیا ترکیه نقاط محبوب زیادی در میان توریست ها دارد از جمله مناظر و طبیعت زیبا و سرسبز، معماری تاریخی و با شکوه، بافت خانه های قدیمی با قدمت، وجود مساجد کلیسا و کاروانسرا و به دلیل آب و هوای خوب و موقعیت مناسب شهر آنتالیا جشنواره های متعددی در این شهر بر پا می گردد که طرفدارن خاص خود را دارد.

آسپندوس : دیدن آمفی‌تئاتر آسپندوس شما را یاد فیلم‌های تاریخی از روم باستان می‌اندازد. این آمفی تئاتر یکی از جذاب‌ترین یادگاری‌های تاریخی برجای مانده از قرن دوم میلادی و از حضور امپراطوری روم در ترکیه امروزی است. داستان ساخت آسپندوس از این قرار است که پادشاه شهر باستانی آسپندوس برای ساختن این آمفی تئاتر و قنات‌های شهر مسابقه گذاشته بود و جایزه آن هم ازدواج با دختر پادشاه بود. در نهایت معمار آمفی‌تئاتر موفق به ازدواج با دختر پادشاه شد. این قلعه رومی آنتالیا یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه است.



کاله‌ایچی : کاله‌ایچی  در ترکی به معنای داخل قلعه است و منظور همان بافت تاریخی خودمان است. یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی آنتالیا همین کاله‌ایچی است. آنتالیا هم مثل یزد و کاشان بافت تاریخی دارد که کوچه‌ها و خانه‌های قدیمی آن یادگاری از حضور رومیان در این شهر است. کاله‌ایچی کوچه‌های سنگفرش و باریک و پیچ در پیچی دارد که قدم زدن در آن‌ها شما را به گذشته می‌برد. اینجا پر است از دیوارهای سنگی و خانه‌های قدیمی که کنار هم ردیف شده‌اند.

یکی از معروف‌ترین و البته شلوغ‌ترین خیابان‌های کاله‌ایچی، خیابان مزیک است که پر است از کافه، رستوران و فروشگاه. در این خیابان توریست‌پسند هم می‌توانید در کافه‌ها که اغلب صندلی‌هایشان را در خیابان چیده‌اند، بنشینید و قهوه‌های ترک لذیذ و غذاهای محلی ترکی نوش جان کنید. اگر هم دنبال خیابان خلوت‌تری هستید و ترجیح می‌دهید در جای آرام‌تری از فضای تاریخ کاله‌ایچی لذت ببرید به خیابان کلین جان سالار سر بزنید.

موزه آنتالیا : این موزه همه چیز از دوره های سنگی و برنز تا بیزانتین را به نمایش می گذارد، دیدار از این موزه جامع و کامل را از دست ندهید. سالن حفاری های منطقه ای، یافته های شهرهای باستانی Lycra ، (از جمله Patara و Xanthos ) را به نمایش می گذارد، در حالی که سالن "خدایان" مجسمه های زیبایی از 15 خدای المپیایی را که بسیاری از آنها در وضعیت خوبی نگهداری شده اند را نمایش می دهد. خیلی از مجسمه ها در Perge یافت شدند، از جمله "سه افسونگر" و " زن رقاصه قوی" ، که اولین اتاق را به خود اختصاص داده اند.

تابوتی که حاوی یکی از سگ های Termessos از قرن سوم می باشد نیز بسیار شگفت انگیز است. در طبقه بالا سکه ها و دیگر دست سازهای طلا که از مناطق Aspendos ، Side و مناطق مختلف بیزانتین و عثمانی به دست آمده اند نگهداری می شود، از جمله گنجینه Elameh ، که از حدود 2000 سکه لیکیایی تشکیل شده است. این گنجینه در سال 1984 از ترکیه غارت شد و 15 سال بعد از آمریکا برگردانده شد. موزه آنتالیا در 2 کیلومتری غرب منطقه Kaleici قرار دارد.

بندر رومی : بندر رومی در پایه شیب kaleici ، شاهراه آنتالیا از قرن 2 قبل از میلاد تا اواخر قرن بیستم بود، زمانی که یک بندر جدید در حدود 12 کیلومتری غرب واقع در انتهایPlaji  Kaonyaalti  ساخته شد. بندر در دهه 1980 بنا شده است و در حال حاضر یک تفریحگاه برای قایق های تفریحی و کرجی های بادی است. آسانسوری از انتهای غربی Cumhuriyet Meydanıاز صخره به سمت بندر پایین می آید.

این بندر با باغ های چای، بارها، رستوران ها و کافه ها حاشیه دار شده است. در بالای آن، در کناره جنوبی Cumhuriyet Meydani ، باغ های چای فراوان، چشم انداز هوایی از بندر را ارائه می دهد.

پارک کارالی اوغلو : یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پارک‌های شهر آنتالیا، پارک کارالی اوغلو است. این پارک باشکوه که در جنوب منطقه‌ کالیچی واقع شده است، می‌تواند مکان خوبی برای استراحت در ظهرهای تابستانی و داغ باشد. در این پارک می‌توانید ساختمان شهرداری، تئاتر شهر، برج قدیمی هیدریلیک کولسیتی و صخره‌های بزرگ درون آب‌های زیبای خلیج آنتالیا را ببنید. مجسمه‌ای زیبایی در این پارک ساخته شده که معروف‌ترین آن‌ها مجسمه‌ کارگر و پسرش است. هنگام قدم زدن در پارک کارالی اوغلو علاوه بر بهره‌مندی از فضای زیبا و هوای مطبوع می‌توانید از کافه‌ها و رستوران‌های بی‌نظیر داخل پارک استفاده کنید. این مکان آرام، زیبا و مملو از گل‌های رنگارنگ، برای تفریح و پیک‌نیک خانوداگی، محل مناسبی به شمار می‌رود. شما می‌توانید مانند مردم محلی آنتالیا، هنگام غروب به این پارک بروید و از قدم‌زنی در آن لذت ببرید.



پرگه : پرگه یکی از بهترین، محافظت‌شده‌ترین و جذاب‌ترین شهرهای باستانی ترکیه محسوب می‌شود که در ۱۸ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد. این شهر به‌دلیل وجود حمام‌ها و چشمه‌های فراوان به شهر آب نیز معروف شده و زمانی سکونت‌گاه هیتیان بوده است. قدمت اکثر خرابه‌های این شهر قدیمی به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد و شامل یک تئاتر فرهنگی، یک میدان بزرگ و حمام رومی می‌شود. در جای‌جای این مکان تاریخی نشانه‌هایی از الهه‌ ماه یعنی آرتمیس یافت می‌شود. میدان ورزش بزرگ و پر از سنگ پرگه (پرگا)، معابد نیمه تخریب شده و آگورای بسیار عظیم آن، همگی شکوه و جلال گذشته را به تصویر می‌کشند. این مکان زمانی پایتخت پامفیلیا بوده است که ابتدا تحت فرمانروایی یونانی‌ها و سپس رومی‌ها به اوج خود رسید. پرگه مانند دیگر مکان‌های تاریخی ترکیه معروف و پرآوازه نیست؛ همین موضوع موجب می‌شود گردشگران کمتری به این مکان بیایند که نتیجه‌اش فضای خلوت و آرام آن است. حمام‌های رومی، دروازه‌ یونانی و آکروپلیس (دژ یونانی) از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری پرگه هستند.

Comments

Popular posts from this blog

اجاره خانه در آنتالیا

آب و هوای آنتالیا