حمل و نقل در آنتالیا

 آنتالیا یکی از معروف‌ترین شهرهای ساحلی ترکیه است که در جنوب غربی کشور و کنار دریای مدیترانه جا خوش کرده است. این شهر که به سبب ساحل، تفریحات ساحلی و البته طبیعت دلربایش معروف شده، عنوان ساحل فیروزه‌ای ترکیه را یدک می‌کشد. احتمالا می‌دانید ترکیه از جمله کشورهایی‌ست که در دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته است. البته اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی آنتالیا را دقیق‌تر نگاه کنیم؛ متوجه می‌شویم این شهر زیبا در بخش آسیایی ترکیه جا خوش کرده است. بد نیست بدانید آنتالیا شهر وسیعی است که مساحت آن در حدود ۱۴۱۷ کیلومتر مربع ارزیابی می‌شود و جمعیتی برابر با ۱ میلیون ۲۰۰ هزار نفر دارد که آن را به پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه بدل می‌کند.

آنتالیا به عنوان یکی از توریستی ترین شهرهای کشور ترکیه که سالانه میزبان بیش از 12 میلیون گردشگر از سراسر دنیاست از سیستم حمل و نقل عمومی خوبی برخوردار است. در شهر آنتالیا مترو وجود ندارد ولی برای رفتن به نقاط مختلف این شهر می توانید از وسایل گوناگونی چون اتوبوس, تراموا, دلموش و تاکسی استفاده کنید. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر در خصوص راه های حمل و نقل شهر آنتالیا و البته بلیط های الکترونیکی موسوم به آنتالیا کارت که برای استفاده از این وسایل باید تهیه کرد توضیح دهیم. اگر قصد سفر به آنتالیای زیبا را دارید بهتر است قبل از رفتن اطلاعات لازم را در مورد نحوه رفت و آمد در شهر داشته باشید. پس با ما همراه شوید.

اتوبوس

اتوبوس بهترین وسیله ی نقلیه برای گشت و گذار در شهر آنتالیا به شمار می رود. می توان گفت که به وسیله اتوبوس می توان به تمامی محله های شهر آنتالیا و بسیاری از مناطق اطراف شهرش سفر کرد. پایگاه اتوبوسرانی آنتالیا درست در مرکز شهر قرار دارد و همین موضوع کار را آسان کرده و یافتنش را برای گردشگران خارجی آسان تر. اتوبوسهای آنتالیا مسافرانشان را به تمامی مراکز دیدنی آنتالیا می رسانند و تمامی اتوبوسها دارای شماره های خاصی هستند که با شماره های مندرج در ایستگاه های اتوبوس مطابقت دارد. به عبارت دیگر اگر روی اتوبوسی عبارت B1 نوشته شده باشد، در تمامی ایستگاه هایی که رویشان B1 است می ایستد.



دلموش

یکی از وسایل نقلیه محبوب اهالی آنتالیا برای رفت و آمد در شهر دلموش ها هستند. مینی ون یا مینی بوس هایی که در اکثر نقاط شهر می توان آنها را دید و گزینه ای مناسب برای تردد در آنتالیا محسوب می شوند. کرایه دلموش ها را باید به صورت نقدی پرداخت کرد, همچنین باید در همان هنگام سوار شدن به دلموش ها کرایه را پرداخت کنید. حمل و نقل با این وسیله نقلیه از نظر هزینه ها هم بسیار مناسب است و دلموش به خوبی توانسته جای خود را در میان مسافران شهر آنتالیا هم باز کنند. از این وسیله می توانید برای رفتن به مسیرهای اطراف شهر هم استفاده کنید.

تاکسی

یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی در آنتالیا، تاکسی است. اگر قصد دارید مسافت طولانی را در آنتالیا بپیمایید بهتر است که از تاکسی استفاده کنید. قبل از این که سوار تاکسی بشوید، حتما با راننده مذاکره کرده و مبلغ کرایه را مشخص کنید. برای محاسبه کرایه برای مسیرهایی که دور نیستند و در داخل شهر هستند، به طور معمول از تاکسی متر استفاده می کنند؛ از ساعت 12 شب تا 6 صبح نیز کرایه ها با نرخ شبانه محسوب می شود و 50 درصد افزایش دارد.



تراموا

تراموا یکی دیگر از وسایل نقلیه در آنتالیا است با این تفاوت که مسیر تراموا بسیار محدود است. تراموا یک خط دارد و دو تراموا که یکی در مسیر رفت است و دیگری در مسیر برگشت. مسیر تراموا از بیشتر جاذبه های اصلی شهر می گذرد. موزه آنتالیا یکی از این جاذبه ها است که تراموا از آن می گذرد به همین خاطر تراموا یکی از بهترین وسایل نقلیه برای گردشگران است. آنها می توانند با تراموا به جاذبه های گردشگری در آنتالیا بروند.  تراموا هر نیم ساعت حرکت می کند و بسیار ارزان است.

آنتالیا کارت

آنتالیا کارت همان کارت استفاده از وسایل نقلیه عمومی در آنتالیا است. شما می‌توانید با این کارت کرایه خود را به راحتی حساب کنید. حتی اگر امکان پرداخت نقدی در وسیله‌ای وجود داشته باشد، استفاده از آنتالیا کارت هزینه شماره را کمتر می‌کند و در کرایه به شما تخفیف می‌دهد. شما هم می‌توانید این کارت‌ها را آنلاین بخرید و هم با مراجعه حضوری به باجه‌های فروش، آن‌ها تهیه کنید. در این آدرس می‌توانید هم از محل‌های فروش این کارت مطلع شوید و هم اطلاعات بیشتری که در مورد این کارت می‌خواهید را به دست آوردید. نگران شارژ این کارت بلیت هم نباشید که هم در همان باجه هم با دستگاه خودپرداز امکان شارژ این بلیت را خواهید داشت.

چطور از فرودگاه آنتالیا به مرکز شهر برویم؟

فرودگاه آنتالیا با مرکز این شهر فاصله‌ای ۱۴ کیلومتری دارد و برای طی این مسافت می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید.

سرویس فرودگاه: سرویس‌های فرودگاه هر روز از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۲:۰۰ فعالیت دارند و هر یک ساعت مسافران را به سمت مرکز شهر می‌برند. البته سرویس‌های فرودگاه آنتالیا دو سرویس زودهنگام هم در ساعت ۴:۳۰ و ۵:۳۰ صبح دارند. کرایه این اتوبوس‌ها ۱۲ لیر است.

اتوبوس: اگر می‌خواهید با هزینه کمتری به آنتالیا بروید، می‌شود از خط‌های اتوبوس ۶۰۰ و ۸۰۰ استفاده کنید. خط ۶۰۰ شما را به ترمینال اتوبوس آنتالیا می‌برد و مقصد نهایی خط ۸۰۰ منطقه لاراست. اتوبوس خط ۶۰۰ هر نیم ساعت یک بار و اتوبوس خط ۸۰۰ هر دو ساعت یک بار حرکت می‌کنند. کرایه این اتوبوس‌ها ۳.۶ لیر است.

تاکسی: کرایه تاکسی‌های فرودگاه آنتالیا بسته به مسافت متفاوت است. کرایه تاکسی از فرودگاه به مرکز شهر در حدود ۴۰ تا ۵۰ لیر می‌شود.

Comments

Popular posts from this blog

جاذبه های گردشگری آنتالیا

اجاره خانه در آنتالیا

آب و هوای آنتالیا